Voor de tweede keer dit jaar een Nieuwsbrief. Niet dat er niks gebeurd is hoor,
maar te weinig om daar een Nieuwsbrief aan te wijden. Zoals gemeld, gaat de
sponsoring gewoon door met Eetcafé Royal. Inmiddels is de tunnel hiervoor door
Jan de Lange gemaakt en heeft hij voor de eerste keer gevlogen in Zoutelande.
Voor de tunnel is een nieuwe lifter van een aanzienlijk formaat gekocht.
De activiteiten in de Borselse scholen komen goed van de grond! We zitten al
volgeboekt voor dit najaar (we doen twee workshops in het najaar en twee in het
voorjaar) en de eerste van het voorjaar wordt momenteel besproken. Hierover meer
verderop.
Ook zijn we 23 september uitgenodigd om mee te werken aan een open dag op de
Neeltje Jans, waar E-connection windmolens neerzet. Ze zijn in aanbouw en de
grootte van de materialen was goed te zien op de grond. Alhoewel het een
succesvolle dag was, ben ik toch wat voorzichtiger geworden om zulke
activiteiten zomaar binnen te halen. Het brengt goed zijn geld op, hoor, daar
niet van. 23 september bracht voor de club 550 euro in de kas. De
voorzichtigheid zit hem meer in om deze evenementen goed bezet te krijgen met
leden. De eerste inventarisatie leverde twee afmelding i.p.v. aanmeldingen op.
Na begin september nogmaals een verzoek te hebben gedaan, kwamen er aanmeldingen
binnen. En al met al was er toen een goede bezetting voor beide activiteiten.
Verderop een verslagje hiervan. Ook verder op vindt u een verslag van vliegeren
met kleuters nabij de kerncentrale in Borsele.
Het bestuur is begonnen met het opzetten van het winterproject. Hierover meer in
november via de mail. Kort geleden heeft Lina aangegeven dat de taak van
penningmeester, gecombineerd met gezin en werk, haar niet lukt. We gaan dus op
zoek naar een nieuwe penningmeester. Vraagt u zich eens af hoe we dit kunnen
gaan oplossen. Praten met en luisteren naar elkaar blijft nodig, merkt u wel.
Alleen op die manier wordt een vereniging beter en sluit beter aan bij zijn/haar
leden.
John
Vliegeren met kleuters
Op het eind van het schooljaar werden we door Basisschool Don Bosco uit
’s-Heerenhoek uitgenodigd om het schoolproject ‘Techniek’ af te sluiten. De
kleuters wilden graag meer weten over hoe het nou kan dat een vlieger de lucht
ingaat of niet. Daarvoor ging ik op een morgen een bezoek brengen aan de twee
kleutergroepen. Ik zou mijn verhaal afsteken met zoveel mogelijk laten zien en
zij hadden vragen voorbereid, die ik van de juffen had gekregen via de mail. Je
moet er toch flink over na denken wat je dan moet doen om de techniek van het
vliegeren duidelijk te maken aan die jonge kinderen. Na wat uitproberen en
nadenken was ‘de spreekbeurt’ klaar en kon ik beginnen. Eigen ervaringen helpen
enorm bij jonge kinderen. Ze hebben allemaal al eens ervaren wat wind of storm
is. Ik weet dat ze op het speelplein met een plastic tas aan een touwtje al eens
‘gevliegerd’ hebben. Gewapend met een mini-vlieger en een föhn heb ik ze ook
daadwerkelijk in de klas kunnen laten zien wat de wind doet met een vliegertje
wat je tegen houdt en dat dat vliegertje eigenlijk maar één kant op kan. Ook had
ik de staart van mijn Heksebeest meegenomen. Er was namelijk een vraag hoe ik
die vlieger maakte. ‘Met zo’n ding, wat mijn oma ook heeft, om dingen aan mekaar
te maken.’ Die staart zou ook het herkenningspunt zijn op het strand van de
Kaloot. Velen wezen er ook naar, toen ze dat Heksebeest met die staart in de
lucht zagen staan. Ze mochten zelf ook een vlieger meenemen en vliegeren. Een
aantal van ons hebben geassisteerd om ze in elkaar te zetten en te repareren.
Tot slot hebben we nog snoep gedropt. Ze vonden het geweldig. Een leuke middag
was het voor de kinderen en voor ons. Prachtig weer en een mooie omgeving.
Iedereen die erbij was, dank je wel namens de kleuters.
John
Vliegerfeest Fanø 12 juni tot 18 juni 2017
Zaterdagmorgen 10 juni vertrekken we om 7.00 uur richting Denemarken voor het
vliegerfestival.
Na veel oponthoud en een korte stop bij vliegershop Metropolis in Handewitt
(Duitsland) komen we vroeg in de avond op Fanø aan bij ons vakantiehuisje in de
duinen.
Voor het donker word nog even de benen strekken met een wandeling naar het
strand en een kort bezoek aan de ijswinkel, waar we hebben genoten van een
fantastische hoorn met ijs.
Vanaf zondag rijden we iedere dag met de auto’s het strand op en zoeken we een
plaatsje aan de waterkant. Zo hebben we een mooi zicht op een groot deel van de
vliegers. We zien veel bekende grote en kleine vliegers, maar ook nieuwe en
aparte modellen. Genoeg inspiratie voor het bouwen van een nieuw project.
Het was een fijne en gezellige vliegerweek, alleen op dinsdag een regendag en op
vrijdag te veel wind om te vliegeren. Het zit er weer op, op zaterdagmorgen
vertrekken we weer vroeg naar de pont voor de overtocht naar het vasteland en
gaan we richting huis.
De terugreis duurde ruim 16 uur, er was veel oponthoud door wegafsluitingen,
ongelukken en lange files. Het oponthoud van de heenreis was uiteindelijk, als
we het vergelijken met de terugreis, helemaal niet zo erg.
Dick en Marja, Piet en Yolanda.
Bons
|
|
21 september zijn we met de workshop in Lewedorp gestart. Het eerste deel
bestaat uit het bouwen van hun eigen vlieger. Ze doen dit helemaal zelfstandig.
Vanaf het natrekken van de mal tot en met het laatste plakbandje. In een uur
tijd kunnen we met 4 mensen 12 kinderen zo aan een vlieger helpen. In het tweede
deel, een week later, gaan we samen met de kinderen vliegeren. Ook wij nemen een
aantal vliegers mee en we leren de kinderen hoe te vliegeren. Ze zijn geneigd om
met de vlieger rond te rennen in allerlei richtingen. Ze zijn vaak verbaasd dat
hij gewoon boven blijft als je stil staat. Er worden dan nog wat
herstelwerkzaamheden op het veld uitgevoerd aan vliegers die ongelukkig terecht
zijn gekomen. Op 11 oktober zijn we ingehuurd door een basisschool in Borssele.
Ook daar gebeurt het zoals beschreven. Verder ligt er nog een optie van de
basisschool in Ovezande. Zij willen twee uren achter elkaar plannen. Dit is
nieuw voor ons. We zijn aan het overleggen of er, wat ons betreft, een pauze
moet zijn tussen de twee uren. Onze ervaringen zijn dat voor kinderen uit groep
3 het een hele klus is om alles zelf te doen. Eigenlijk is de workshop ook
aangeboden vanaf groep 4. Vaak zijn het ook kleine scholen en wordt er gevraagd
of groep 3 er bij mag.
Ben je na het lezen enthousiast geworden? Wij zitten eigenlijk verlegen om er
iemand bij te krijgen, die enthousiast mee wil werken aan het slagen van dit
project. Vind je het leuk? Laat het weten.
John
Open dag ‘Bouwdokken’
“Om 10 uur aanwezig met je parkeerkaart achter de voorruit” was de opdracht. En
zo was het. We hebben geen parkeerwachters gezien. De organisatie was nog niet
zover toen wij aan kwamen. Onze locatie was helemaal achterin. Afgezet met
hekken. Zodat er niemand bij kon. We hebben dat nog kunnen veranderen met het
verzetten van de hekken en afzetband van Jan de Lange, zodat de mensen wel bij
de vliegers en bij ons konden komen. Er was 2 Bft vanuit het oosten/zuidoosten
afgegeven en ook de windsites wezen in die richting. Ook was er al te zien dat
er in de eerste middaguren een heel magere 2 Bft zou komen. Dat gebeurde ook.
Zeg maar gewoon 1 Bft tot niks. Alles viel uit de lucht. Stabiel was die ‘2’ in
de morgen ook niet. Ik had de Sverker opgelaten en was bezig hem vast te binden
toen de lijn voor me op de grond kwam liggen. De vlieger lag toen al in de
haven. Dan wordt het kritiek om die 3 m² binnen te krijgen. Dat is gelukt. Niet
te hard trekken en niet laten zinken. Met een maaltje zeesla er aan kwam hij
naar de kant. Zelf lopen over basaltblokken bedekt met zeewier en je vlieger
drijvend houden, valt ook niet mee. De twee vliegertreinen hebben die morgen de
hele tijd in de lucht gestaan. Het was nog hard werken om die binnen te krijgen
toen de wind wegviel. Na een lange, rustige maaltijd met de verstrekte lunch en
voor sommigen hun eigen boterhammen, kwam rond half drie de wind weer opzetten
en konden de vliegers weer de lucht in. Met nog wat lijnversiering erin is het
nog een aardige show geworden.
In de bouwkeet werden de vliegers gemaakt. Jammer dat de deur aan de verkeerde
kant van het gebouw zat, zodat het in de morgenuren lauwtjes was wat vlieger
bouwen betreft. We moesten het hebben van de mond-op-mond reclame. Daarna is het
vlotter gaan lopen en zijn er in een paar uur tijd 75 sleevliegers de deur
uitgegaan. Een ware prestatie, dames. Op een gegeven moment was het zo druk, dat
ze geen tijd hadden om telefonisch versterking te vragen. Piet en Yolanda hadden
er voor gezorgd dat de sleetjes voorbereid waren, zodat alleen de stokken er nog
ingeplakt moesten worden. Anders was dit aantal ook niet gehaald. Piet en
Yolanda dank je wel voor het vele voorwerk. Een geslaagd optreden kunnen we het
noemen. Alle aanwezige vliegeraars en plakkers heel erg bedankt voor jullie
aanwezigheid en inzet en zeker ook voor de gezelligheid.
Hallo vlieger vrienden,
Zoals een aantal ondertussen hebben gehoord ligt Jan al een lange tijd in het
ziekenhuis. Hij is ineens erg ziek geworden. Zo stond hij nog lekker te
vliegeren en zo werd hij in anderhalve dag erg ziek. Op 9 augustus is hij in
Goes op de intensive care gekomen. Er bleek een bacterie in zijn bloed te zitten
die hem heel hard heeft aangepakt. Flink uitgedroogd en mede daardoor hele lage
bloeddruk. Van die bacterie is bekend dat we die allemaal op onze huid hebben.
Waarschijnlijk is die door een wondje de bloedbaan in gegaan. Je kunt maar pech
hebben…! Ze weten ook dat die bacterie snel op kunst materiaal gaat zitten en
Jan heeft 5 jaar geleden een kunst hartklep gekregen. Daarom meteen gestart met
3 soorten antibiotica. Uit voorzorg is hij op 17-8 naar Eindhoven overgeplaatst,
het ziekenhuis waar ze een hart specialistische afdeling hebben en hij vorige
keer geopereerd is.
Daar blijft de antibiotica doorgaan. Hij is erg ziek en heeft veel last van
delier, dingen zien die er niet zijn en dingen doen die eigenlijk niet kunnen.
Ze checken zijn hart dmv een echo. Deze is twee keer schoon, maar helaas op 31-8
blijken er toch heel veel bacteriën op de klep en aorta te zitten. Er zijn 2
opties: niet opereren, maar dan gaat hij dood, want ze krijgen die bacterie dus
niet weg met antibiotica of wel opereren met alle gevaren daarbij. Jan is meteen
overtuigd dat hij de operatie wil. Heeft veel vertrouwen in de arts. En wij
natuurlijk ook. Het kan toch niet zo zijn dat je dood gaat aan een bacterie…
1-9 halen ze de oude klep en aortaboog met de bacteriën weg en krijgt hij
nieuwe. Operatie was erg moeilijk, maar is goed gelukt. Hij krijgt wel tot 3
keer toe een bloeding en ze en hij zelf vechten voor zijn leven. In de nacht
krijgt hij ook nog een hersenbloeding. Waar we nu gelukkig van weten dat die
zover als we nu kunnen zien gelukkig zonder restverschijnselen is. Na een week
intensive care en een week medium care ligt hij nu op de gewone afdeling. Hij
gaat langzaam stapjes vooruit. Gelukkig is het delier zo goed als weg. Hij kan
weer door de gang lopen met een rollator. Heeft een home trainer om weer wat
conditie op te bouwen en baalt enorm van de lange dagen en nachten in het
ziekenhuis. Wil zelf veel sneller vooruit en naar huis. Helaas moet hij minimaal
6 weken na de operatie antibiotica krijgen, dat is nu nog 2 weken. Het blijft
dus nog steeds wel spannend of de bacterie ook echt weg is straks. (en of die
niet later nog weer een keer terug komt). Ze willen wel gaan kijken of hij
misschien met thuiszorg voor die antibiotica via het infuus iets eerder naar
huis mag. Het is eigenlijk ook al wel lang genoeg, want we zijn nu week 8 in
gegaan van in het ziekenhuis liggen.
Weet je trouwens wat erg mooi is? We hebben foto’s meegenomen naar het
ziekenhuis, zodat hij bekende dingen heeft, dat is belangrijk bij het delier.
Daar zit ook zijn vliegerboekje bij. Die is ondertussen al door heel veel
personeelsleden bekeken en iedereen is vol bewondering voor de vliegers.
Mocht je een kaartje willen sturen, dat is altijd welkom.
Jan Dankers
Afdeling 8 west kamer 13
Catharina ziekenhuis
Postbus 1350
5602 ZA Eindhoven
|
|
Bestuur:
voorzitter:
John Peeters
secretaris:
Piet Schrier
penningmeester:
Lina v.d. Laak
Correspondentie:
zie website
ZVV site:
www.zeeuwsevliegervrienden.nl
Contributie:
€ 20,00 per lid, per jaar. Huisgenoten die op het zelfde adres als de leden
verblijven, zijn geen contributie verschuldigd.
Sponsors:
Koets Hengel & Vliegersport
Langstraat 16-18
4374 AN Zoutelande
Delta Warenhuis
Hoogezoom 194-200
4325 BJ Renesse
Vliegersportvereniging Cadzand
Banner beheer:
Dick Bolle
Piet Schrier
Jan de Lange
John Peeters
Agenda:
Vliegerdata 2017
Herfstvliegeren
1 oktober
11.00 tot 16.00 uur
Langestraat
Zoutelande
One sky, one world
8 oktober
11.00 tot 16.00 uur
Middelste overgang ivm.kustmarathon.
Caricole
15 oktober
Herfstvliegeren
10.00 tot 17.00 uur
Cadzand - Bad
Nachtvliegeren
20 oktober
19.00 tot 24.00 uur
Het Goese Sas
Wilhelminadorp
|